"מוות למען האנושות": סיפורה של משפחת אולמה

אירוע מיוחד שהתקיים במרכז משמעו”ת בשיתוף המכון הפולני בתל אביב ושגרירות פולין בישראל בסימן אנושיות – סיפורה של משפחת חסידי אומות עולם ובקריאה לשחרור אלכס דנציג והחטופים/ות.

22/01/2024 | שבט תשפ”ד

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה (27.1), ובימים מורכבים וקשים בהם אנו נחשפים למראות קשים, לסיפורים מזעזעים ולעובדה שעדין 136 חטופים וחטופות נמצאים בעזה תחת טרור החמאס, קיים מרכז משמעו”ת אירוע מרגש בסימן קריאה לשחרור אלכס דנציג, היסטוריון שהפך לסמל לדיאלוג הישראלי פולני שנחטף לעזה ושחרור כל החטופים והחטופות. ברוח האנושיות של חסידי אומות העולם נפתחה התערוכה “מוות למען האנושות”: סיפורה של משפחת אולמה, שאורגנה על ידי המכון הפולני ושגרירות פולין בישראל.
התערוכה מראה שגם בתקופה אפילה ובאוקיינוס של שנאה היו גם בני אדם. משפחת אולמה הפולנית מהכפר מרקובה: יוזף, אשתו ויקטוריה שהייתה בהריון וששת ילדיהם נרצחו על ידי הנאצים ביחד עם שמונת היהודים שהסתירו בביתם. משפחת אולמה הוכרה כחסידי אומות עולם על ידי יד ושם ולאחרונה הוכרזו כ”קדושים” על ידי הוותיקן.
לקריית מוצקין ולמרכז משמעו”ת קשר ייחודי לסיפור משפחת אולמה ולמרקובה – שורד השואה אברהם סגל ז”ל שנולד במרקובה והיה בין השורדים היחידים שהתגורר בקריית מוצקין והיה פעיל במרכז משמעו”ת מונצח בתערוכה זו. בכל מפגש במרכז משמעו”ת אברהם סגל דאג להעביר את המסר לא לשכוח את משפחת אולמה ולעשות ככל שניתן להנציח אותם. זו הייתה זכות גדולה עבור מרכז משמעו”ת למלא את הצו שאברהם סגל ז”ל הותיר אחריו.
לאחר התערוכה הוקרן הסרט “בית חרושת לגזוז וחצוצרה אחת”, סיפורן של שתי משפחות מפולין במעמד יוצר הסרט שמוליק שגב וגיבוריו שפרה וד”ר אריה יגודה. לפני הסרט התקיים רב-שיח מרגש בהנחייתה של ד”ר לאה גנור, מנהלת מרכז משמעו”ת ובהשתתפות גב’ מגדלנה קושטל מנהלת המכון הפולני בתל אביב, יוצר הסרט וגיבוריו.
ממלא מקום ראש העיר וסגנו עדי שטרנברג נשא דברים והדגיש את החשיבות באירוח התערוכה בסימן מאבק לשחרור החטופים. גב’ אלכסנדרה גצ’ינסקה נציגת השגרירות הפולנית בישראל ברכה והביעה תקווה לשחרור החטופים. תודה לבית ספר ‘עתיד’ ולמנהל בית הספר אהוד בן-גרא על שיתוף פעולה ותרומת העוגות המצוינות. האירוע לא הותיר אף עין יבשה שהסתיים בתפילה לשחרור החטופים.
הגדרות כלליות כניסה למערכת

יצירת קשר

נשמח לשמוע מכם